
 
 

 

 



 2 

SADRŽAJ: 

 

 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA .................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 12 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 12 
 
DRŽAVNI ORGANI .....................................................................................14 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................16 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE .................................................................. 18 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................ 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Inspektori interne kontrole MUP-a Srbije, zaduţeni za rasvetljavanje okolnosti u vezi 

sa lepljenjem plakata sa umrlicama Televizije B92 u Lazarevcu, od 4. aprila nalaze se u 

policijskoj stanici u ovom gradu, prenosi dnevnik „Politika“. Prema informacijama do kojih je 

došao ovaj list, interna kontrola pokušava da u Lazarevcu dobije odgovore na pitanja u vezi sa 

pismom, koje je poslala grupa anonimnih policajaca naĉelniku beogradske policije. U ovom 

pismu navodi se da „vrh lazarevaĉke policije zna ko je lepio plakate sa umrlicama Televizije 

B92 i da ceo sluĉaj ţeli da zataška“,  jer su i sami umešani u zloupotrebe o kojima je Televizija 

B92 izveštavala. Podsetimo, plakati su lepljeni tokom emitovanja serijala „Insajder“ o 

zloupotrebama u rudarskom basenu „Kolubara“. Lazarevaĉka policija je još u februaru 

saopštila da ima indicije ko stoji iza umrlica, koje su shvaćene kao pretnje autorima 

„Insajdera“ i glavnom uredniku Televizije B92. U anonimnom pismu policajaca iz Lazarevca 

naĉelniku beogradske policije, do koga su došli i mediji, imenom se navodi policajac koji je, 

meĊu licima koja su lepila umrlice B92, video i Nenada Pavlovića zvanog Neks, vozaĉa bivšeg 

direktora Kolubare, Dragana Tomića. U pismu se takoĊe navodi da je Nenad Pavlović kućni 

prijatelj naĉelnika policije u Lazarevcu, Milana Stefanovića. Nekoliko dana kasnije, 9. aprila, 

mediji su objavili da je Nenad Pavlović uhapšen u Lazarevcu, pod sumnjom da je organizovao 

lepljenje plakata-umrlica za B92 u tom gradu. Policija je saopštila da su uhapšena još trojica 

od ĉetvorice mladića kojima je, kako se sumnja, Pavlović dao umrlice kako bi ih lepili po 

Lazarevcu, dok se za ĉetvrtim i dalje traga. Policija istraţuje i gde su plakati-umrlice 

štampani.  

 

Prema Zakonu o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu javnosti. 

Niko ne sme da ograniĉava slobodu javnog informisanja na bilo koji naĉin podesan da 

ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon izriĉito predviĊa da niko ne 

sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. U svom izveštaju koji se odnosio na period januar – februar 2011. 

godine, napisali smo da objavljivanje imena novinara i urednika na umrlici kakve su lepljene 

u Lazarevcu, moţe predstavljati ugroţavanje sigurnosti nekog lica pretnjom da će se napasti 

na njegov ţivot. Ugroţavanje sigurnosti novinara, u vezi sa njihovim poslom, Kriviĉni zakonik 

Republike Srbije tretira kao kriviĉno delo za koje je zaprećena kazna zatvorom u trajanju od 

jedne do osam godina. Ono što, meĊutim, posebno zabrinjava, su informacije da, makar 



 4 

sudeći po anonimnom pismu policajaca iz Lazarevca, postoje grupe unutar same policije koje 

štite lica koja prete novinarima. Ono što doprinosti uverljivosti navoda iz anonimnog pisma 

policajaca, jeste da je nakon njegovog obelodanjivanja na Televiziji B92, te i nakon interne 

kontrole MUP-a Srbije, o kojoj je izvestio dnevnik „Politika“, policija uhapsila upravo Nenada 

Pavlovića, koji se i u tom pismu pominje kao jedno od lica odgovornih za pretnje novinarima. 

Poslednjih meseci upravo su energiĉne akcije policije na otkrivanju odgovornih za pretnje 

novinarima i napade na njih, kreirale utisak da, kada se radi o zaštiti novinara, mehanizam 

drţavne akcije zakazuje samo kada se doĊe do pravosuĊa. Sluĉaj iz Lazarevca zato pokazuje 

koliko je zapravo sistem koji bi trebalo da obezbedi zaštitu slobode izraţavanja u Srbiji krhak, 

i koliko se utvrĊivanje odgovornosti onih koji prete novinarima i napadaju ih, opstruiše na 

svim stranama. TakoĊe je indikativno i ono što policija nakon hapšenja Nenada Pavlovića 

nije saopštila, a to je da li njegovo hapšenje znaĉi i da je interna kontrola MUP-a Srbije 

potvrdila da je u Lazarevcu bilo zataškavanja, te da li su, protiv koga i kakvi postupci zbog 

toga pokrenuti.  

 

1.2. Direktor Javnog preduzeća za puteve u Gornjem Milanovcu, Jovica Carević, pretio je 

Ţivku Perišiću i Miloradu Bošnjaku, novinarima agencije Beta i „Veĉernjih novosti“, zbog 

pitanja o tuţbi kojom njegov sin zahteva od tog preduzeća 560.000 dinara odštete, preneli su 

mediji. Marko Carević, sin Jovice Carevića, tuţio je Javno preduzeće za puteve zbog 

saobraćajne nesreće koju je doţiveo 4. januara 2010. godine, smatrajući da preduzeće u kome 

je njegov otac direktor, snosi odgovornost za štetu koju je pretrpeo zbog neadekvatnog 

odrţavanja lokalnog puta. Na pitanje Perišića i Bošnjaka, hoće li Carevićev otac podneti 

ostavku ukoliko se ispostavi da je njegov sin u pravu, direktor Javnog preduzeća za puteve 

vikao je na novinare da mu „ne diraju porodicu“, poruĉio im da „vode raĉuna šta rade“ i 

najavio da će im se osvetiti. Jovica Carević je i predsednik Opštinskog odbora Socijalistiĉke 

partije Srbije u Gornjem Milanovcu. Mediji su 8. aprila preneli da je predsednik opštine 

Gornji Milanovac, Milisav Mirković, uputio novinarima javno izvinjenje. „Izvinjavam se, u 

ime svih odbornika, novinarima Miloradu Bošnjaku i Ţivku Perišiću, koji su vrlo korektno 

obavljali svoj posao i pozivam Carevića da to isto uĉini“, rekao je Mirković pred odbornicima. 

Jovica Carević izašao je za govornicu, ali je odbio kvalifikaciju da je pretio novinarima. „Ja se 

stvarno izvinjavam ako su oni to tako shvatili“, rekao je.  

 

Prema Zakonu o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu javnosti, te 

niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj 

podesan da ih omete u obavljanju posla. Ovo bi posebno moralo da se odnosi na drţavne 

funkcionere, funkcionere politiĉkih stranaka, kao i imenovana lica u drţavnim organima i 

javnim preduzećima i ustanovama. Napadnuti novinari, Ţivko Perišić i Milorad Bošnjak, i 

sami su pohvalili gest predsednika opštine Gornji Milanovac, koja je kao osnivaĉ Javnog 

preduzeća za puteve, imenovala Carevića na funkciju, kao „pobedu demokratije“. 



 5 

1.3. Novinar Ĉaba Segi (Szögi Csaba), saradnik omladinskog dodatka „Kepeš ifjušag“ u 

listu „MaĊar so“, napadnut je i pretuĉen 15. aprila, nakon susreta sa ĉitaocima „Kepeš 

ifjušaga“, odrţanom u Beĉeju, na završnoj veĉeri Takmiĉenja srednjoškolaca u umetnosti. 

Novinara su napala tri ili ĉetiri napadaĉa koji su ga šutirali i udarali u glavu, nakon ĉega su 

pobegli. Ĉabi Segiju je ukazana lekarska pomoć. Prema reĉima samog Segija, napadaĉi su, 

prema svemu sudeći, unapred isplanirali svoju akciju. Naime, krajem februara na jednom 

ekstremno desniĉarskom internet portalu na maĊarskom jeziku, pokrenuta je serija 

omalovaţavajućih napisa o vojvoĊanskom novinarstvu, u kojoj je meta najpre bio Ĉaba Segi, 

a potom publicista Atila Sabo Paloc (Szabó Palócz Attila). U delu posvećenom Ĉabi Segiju 

citirani su delovi njegovih napisa iz „Kepeš ifjušaga“ i sa njegovog Fejsbuk profila. Prilikom 

incidenta, napadaĉi su citirali jednu od reĉenica koja je tu bila objavljena. Nezavisno 

udruţenje novinara Srbije i Nezavisno društvo novinara Vojvodine, osudili su napad na Ĉabu 

Segija, te posebno izrazili zabrinutost da iza napada stoje pripadnici ekstremistiĉkih 

organizacija koji sve ĉešće ugroţavaju bezbednost novinara. NUNS i NDNV su o ovom 

dogaĊaju obavestili i direktora policije Milorada Veljovića, ali i sve nadleţne drţavne organe, 

instistirajući da preduzmu sve neophodne mere kako bi ovaj sluĉaj napada na novinara bio 

što pre rasvetljen. 

 

U ranijim sluĉajevima sliĉnih napada na novinare, protiv napadaĉa su, u sluĉaju da su bili 

otkriveni, po pravilu pokretani postupci za nasilniĉko ponašanje. Za to kriviĉno delo, kada je 

izvršeno u grupi, ili kada je pri njegovom izvršenju nekom licu nanesena laka telesna povreda 

ili je došlo do teškog poniţavanja, Kriviĉni zakonik predviĊa kaznu od šest meseci do pet 

godina zatvora. Sudovi su, meĊutim, u odreĊivanju kazni, ĉesto išli i ispod zakonskog 

minimuma, pa su tako u jednom od poznatijih sluĉajeva o kojima smo pisali u svojim ranijim 

izveštajima, u sluĉaju napada na kolumnistu nedeljnika „Vreme“, Teofila Panĉića, napadaĉi 

bili osuĊeni na po tri meseca zatvora. TakoĊe, ukazujemo na još jednu nelogiĉnost kaznene 

politike u Srbiji. Naime, izmenama Kriviĉnog zakonika iz 2009. godine, pooštrene su kazne 

za ugroţavanje sigurnosti i nanošenje teških telesnih povreda novinarima u vezi sa 

novinarskim poslom. Tom prilikom, meĊutim, nisu pooštrene kazne za nasilniĉko ponašanje, 

tako da je kreirana nelogiĉna situacija u kojoj, za ozbiljnu pretnju novinaru, lice koje preti, 

moţe biti osuĊeno na kaznu u trajanju i od jedne do osam godina zatvora, dok je u sluĉaju 

kad ta pretnja bude realizovana nasiljem, ali izostane teška telesna povreda, zaprećena kazna 

niţa, odnosno kreće se u rasponu od šest meseci do pet godina. Ovo paradoksalno znaĉi da bi 

napadaĉi na Ĉabu Segija, ukoliko se ispostavi da je reĉ o istim ljudima koji su mu pretili 

preko Interneta, mogli biti stroţe kaţnjeni za samu pretnju, nego za realizaciju te pretnje kroz 

fiziĉki napad do koga je kasnije došlo. 

 

 

 



 6 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Dnevni list „Danas“ moraće, prema izvršnom rešenju Apelacionog suda u Beogradu, 

da plati naknadu štete u visini od 600.000 dinara sa zakonskom zateznom kamatom od 

24.11.2009. godine, kao i troškove postupka u visini od 138.500 dinara, trojici policajaca iz 

Poţarevca, zbog tekstova objavljenih u listovima „Kurir“ i „Glas javnosti“, kao i u dodatku 

„Danasa“ - Braniĉevo, kojima im je narušen ugled. Autorka tekstova, novinarka Dušanka 

Novković, iz Poţarevca, takoĊe je bila tuţena u ovom postupku. Iz „Danasa“ tvrde da je iznos 

naknade sa kamatama dosegao 942.000 dinara, a da su tuţioci, budući da je presudom 

predviĊeno da „Kurir“, „Glas javnosti“, „Danas“ i novinarka Dušanka Novković naknadu 

duguju solidarno, odluĉili da se namire upravo od ovog lista. „Ovo je nastavak skandalozne 

pravosudne prakse kad je u pitanju naš list“, izjavio je ovim povodom glavni i odgovorni 

urednik „Danasa“, Zoran Panović. Predsednica Udruţenja novinara Srbije, Ljiljana Smajlović, 

ocenila je da je najdeblji kraj izvukla najbolja od tri tuţene redakcije. Nezavisno udruţenje 

novinara Srbije oglasilo se saopštenjem u kojem zahteva od nadleţnih drţavnih institucija 

obustavljanje sudske prakse solidarnog kaţnjavanja medija koja, kao u sluĉaju najnovije 

kazne „Danasu“, ugroţava opstanak tog dnevnog lista. Bivši predsednik Ustavnog suda, 

Slobodan Vuĉetić izjavio je za „Danas“ da, ukoliko zakon predviĊa mogućnost da jedan medij 

plaća odštetu za tekstove koje su druge novine prethodno napisale, kao i za tuţenu novinarku 

tih listova, to je potpuni apsurd. „U isto vreme, ovo treba da bude pouka svim medijskim 

poslenicima da pokrenu inicijativu da se sporne zakonske odredbe u što kraćem roku 

promene, kako više ne bi dolazilo do ovakvih situacija“, izjavio je Vuĉetić za ovaj list.  

 

U konkretnom sluĉaju, „Danas“ je u svom dodatku preneo tekst Dušanke Novković iz 

Poţarevca, koji su nekoliko dana ranije objavili i „Kurir“ i „Glas javnosti“. U meĊuvremenu, 

„Glas javnosti“ je prestao da izlazi, a kompanija koja ga je izdavala je brisana iz registra. Iz 

registra je brisan i Kurir-net, kompanija koja je u spornom periodu izdavala dnevni list 

„Kurir“, tako da su se tuţeni nuţno opredelili da štetu namire od jedinog od tri izdavaĉa koji i 

dalje postoji. Postavlja se, meĊutim pitanje po kom osnovu je sud uopšte presudio da tri lista 

za štetu odgovaraju solidarno. Naime, po Zakonu o javnom informisanju, solidarna 

odgovornost predviĊena je samo unutar istog lista, odnosno samo za odgovornog urednika, 

novinara koji je autor informacije i izdavaĉa jednog konkretnog lista koji je informaciju 

preneo, a ne za više izdavaĉa meĊusobno. Takva, solidarna odgovornost izmeĊu više 

izdavaĉa, mogla bi da proizilaziti samo iz opštih odredbi Zakona o obligacionim odnosima, 

koje predviĊaju da za istu štetu koju više lica prouzrokuju zajedno, radeći nezavisno jedno od 

drugog, ta lica mogu odgovarati solidarno, ali samo ako se ne mogu utvrditi udeli svakog od 

njih pojedinaĉno u prouzrokovanoj šteti. U konkretnom sluĉaju, meĊutim, ovi udeli mogli su 

se utvrditi, na primer tako što bi se cenilo vreme objavljivanja, ili tiraţ u kome je informacija 

u razliĉitim medijima bila objavljena, što su sve, u sluĉaju „Danasa“, sudovi zanemarili. Iz 



 7 

obrazloţenja presude koja je doneta još u novembru prošle godine, proizilazi da u 

konkretnom sluĉaju nije primenjen Zakon o obligacionim odnosima, već Zakon o javnom 

informisanju i to, po našem mišljenju, pogrešno. Naţalost, radilo se o drugostepenoj presudi 

protiv koje nisu postojala redovna pravna sredstva, a iz informacija koje su povodom ovog 

sluĉaja mogle da se ĉuju u javnosti, nije se moglo zakljuĉiti da je „Danas“ koristio neko od 

vanrednih pravnih sredstava koje je imao na raspolaganju. Po svemu sudeći, ovaj sluĉaj 

mogao bi da ukazuje i na to da ni sami mediji ĉesto ne koriste sva pravna sredstva koja im 

stoje na raspolaganju kako bi zaštitili svoje interese, te da je neophodno raditi ne samo na 

jaĉanju kapaciteta sudova da postupaju u medijskim predmetima, već i na kapacitetu pravne 

podrške koju mediji koriste u sudskim postupcima. 

 

2.2.  Povodom godišnjica ubistava novinarke Dade Vujasinović, koja je 9. aprila 1994. 

godine pronaĊena mrtva u svom stanu u Novom Beogradu i Slavka Ćuruvije, vlasnika listova 

„Dnevni telegraf“ i „Evropljanin“, ubijenog takoĊe u Beogradu, 11. aprila 1999. godine, dnevni 

list „Politika“ objavio je tekstove koji se bave pomacima u pretkriviĉnim postupcima. U tekstu 

koji se odnosi na sluĉaj Dade Vujasinović, „Politika“ prenosi izjavu Zagorke Dolovac, 

republiĉkog javnog tuţioca, koja tvrdi da je tuţilaštvo, nakon što je smrt Dade Vujasinović 

napokon prekvalifikovana iz samoubistva u ubistvo, saslušalo sve stare i nove svedoke, a da 

se spisi predmeta sada nalaze na razmatranju pred ĉlanovima sudsko–medicinske komisije iz 

Novog Sada ĉiji se pisani nalaz oĉekuje u najskorije vreme. Tuţiteljka Dolovac i pored toga 

što, kako kaţe, u ovoj fazi postupka ne moţe da govori o detaljima, ocenjuje da je indikativno 

da svedoke u policiji niko nije pitao o ĉemu je Dada pisala uoĉi ubistva i da li su joj u vezi sa 

tim upućivane neke pretnje, kao i sa kim se u to vreme susretala, već su oni saslušavani samo 

na okolnosti da li je ona posećivala psihijatra. U tekstu koji se odnosi na sluĉaj Slavka 

Ćuruvije, „Politika“ prenosi da su ĉlanovi Zemunskog kriminalnog klana, Miloš Simović i 

njegov brat Aleksandar, saslušani u okviru pretkriviĉnog postupka. „Politika“ podseća da su 

mediji, posle prošlogodišnjeg hapšenja Miloša Simovića, preneli da je on pokušao da trguje 

informacijom o Ćuruvijinom ubici, kako bi dobio status svedoka saradnika, te da je tom 

prilikom navodno zameniku specijalnog tuţioca rekao da zna ime i prezime Ćuruvijinog ubice 

i da ga je Milorad Ulemek, osuĊeni bivši komandant Jedinice za specijalne operacije MUP-a 

Republike Srbije, upoznao sa tim ĉovekom. 

 

Nerazrešena ubistva novinara Dade Vujasinović, Slavka Ćuruvije, ali i Milana Pantića, 

dopisnika „Veĉernjih novosti“, ubijenog u Jagodini 11. juna 2001. godine, i dalje nastavljaju 

da opterećuju medijsku scenu u Srbiji. Naţalost, i pored brojnih uveravanja nadleţnih da će 

ovi sluĉajevi napokon biti rešeni, te povremenih informacija koje ukazuju na pomake u 

istragama, a koje se po pravilu objavljuju u vreme godišnjica njihovih ubistava, postupci su i 

dalje u pretkriviĉnoj fazi, te optuţnica još uvek nema. Rešavanje ovih sluĉajeva, meĊutim 

ostaje test rešenosti svake od Vlada koje su se u prethodnoj deceniji smenjivale u Srbiji, da ne 



 8 

samo reformiše pravni okvir na naĉin koji će delotvornije štititi slobodu izraţavanja, već i da 

izvoĊenjem pred lice pravde odgovornih za najteţe zloĉine nad novinarima u prethodnom 

periodu, uspostavi i dalje narušeno poverenje izmeĊu vlasti i medija. Mediji u Srbiji i dalje 

ĉekaju Vladu koja će ovaj test uspešno savladati. 

 

2.3. Osnovno tuţilaštvo u Somboru odbacilo je kriviĉnu prijavu novinarke „Veĉernjih 

novosti“, Branke Baletić, i njene kolegenice iz „Blica“, Ranke Ivanoske, podnetu protiv 

kulskih funkcionera povodom incidenta o kome smo pisali u svojim ranijim izveštajima, a 

kada ih je privatno obezbeĊenje primenom fiziĉke sile izbacilo sa sednice Skupštine opštine 

Kula, sa koje su ţelele da izveštavaju. Osnovno tuţilaštvo u Somboru našlo je da u radnjama 

osumnjiĉenih kulskih funkcionera nema elemenata kriviĉnog dela koje bi se gonilo po 

sluţbenoj duţnosti, a novinarkama je preporuĉeno da ukoliko smatraju suprotno, same 

preduzmu kriviĉno gonjenje podnošenjem zahteva za sprovoĊenje istrage ili optuţnice 

Osnovnom sudu u Somboru. 

 

Podsetimo, do incidenta koji je bio povod kriviĉne prijave, došlo je tako što su novinari 

„Blica“, „Veĉernjih novosti“, „Dnevnika“ i TV Kula izbaĉeni sa sednice Skupštine opštine 

Kula, 16. februara 2011. godine, a dvoje je i privedeno u policiju. Većina novinara bila je 

spreĉena da uĊe i na narednu sednicu Skupštine opštine Kula, odrţanu 04.03.2011. godine. 

Formalno, razlog je Pravilnik o naĉinu i obezbeĊivanju javnosti rada na sednicama Skupštine 

opštine Kula i radnih tela, koji novinari smatraju restriktivnim, zbog insistiranja na suvišnim 

formalnostima kod akreditacija. U svojim ranijim izveštajima ukazali smo da Zakon o javnom 

informisanju propisuje da drţavni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i 

lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, imaju 

obavezu da informacije o svome radu uĉine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima 

za sve novinare i sva javna glasila. Opstruiranje takve obaveze Pravilnikom koji reguliše 

pitanje novinarskih akreditacija, u suprotnosti je sa izriĉitom odredbom Zakona o javnom 

informisanju, koji u ĉlanu 8. propisuje da se nijedna njegova odredba ne moţe tumaĉiti i 

primeniti na naĉin koji bi doveo do ukidanja nekog prava koje zakon garantuje ili do njegovog 

ograniĉavanja u većoj meri od one koja je propisana. Ĉinjenica da Osnovno tuţilaštvo u 

Somboru sada odbacuje kriviĉnu prijavu protiv opštinskih funkcionera koji zloupotrebom 

tehniĉkih propisa o akreditacijama uskraćuju javnost za informacije o radu lokalne 

samouprave, svedoĉi o nedostatku dovoljno robusnih i efikasnih mehanizama zaštite slobode 

izraţavanja u srpskom pravu.   

 

2.4. Prema odluci suda u Kragujevcu, dnevni list „Alo!“ treba da sudiji Draganu Lekoviću 

isplati naknadu štete zbog „pretrpljenih duševnih bolova, povrede ugleda i ĉasti“ u iznosu od 

200.000 dinara, piše taj list u broju od 22. aprila. „Alo!“ u tekstu posebno apostrofira 



 9 

neprihvatljivost ĉinjenice da je u ovom sporu postupao sud u kome je i Dragan Leković bio 

sudija, što dovodi u pitanje, kako nepristrasnost suda, tako i legitimitet same presude. Sporni 

tekst bavio se sluĉajem iz juna 2009. godine, kada je, kako je saopštila kragujevaĉka policija, 

sudija Dragan Leković nakon kraće svaĊe drškom od pištolja udario u glavu Kragujevĉanina 

Ivana Riznića. „Traţili smo i izuzeće sudije i delegaciju nadleţnosti suda u Kragujevcu zato 

što je u njemu u vreme podnošenja tuţbe Leković radio kao sudija. Taj zahtev nam je 

odbijen“, izjavio je advokat Dušan Stojković, zastupnik lista „Alo!“. Stojković smatra da je 

„Alo!“ na ovaj naĉin bio uskraćen u svom pravu na praviĉno suĊenje. Leković, koji je u 

meĊuvremenu postao sudija Apelacionog suda, tuţio je „Alo!“ jer je objavio da je Rizniću 

drškom pištolja naneo tešku, a ne laku povredu, kao i zbog naslova „Ovako bije srpski sudija“. 

Policija je protiv Lekovića podnela kriviĉnu prijavu zbog sumnje da je naneo lake telesne 

povrede Rizniću i poĉinio kriviĉno delo izazivanja opšte opasnosti, ali je kragujevaĉko 

tuţilaštvo obustavilo protiv njega postupak, jer je utvrdilo da je postupao u samoodbrani. 

 

Ono što je posebno interesantno u ovom sluĉaju, jeste da on predstavlja nastavak prakse koja 

je u kragujevaĉkom pravosuĊu ustanovljena još 2008. godine. Naime, tadašnji Okruţni sud u 

ovom gradu, nije našao nikakvu smetnju u tome da postupa po tuţbi svog sudije Simonide 

Miloradović protiv nedeljnika „Svetlost“. I tom prilikom, ignorisani su zahtevi za delegaciju 

nadleţnosti sudu u nekom drugom gradu, koji bi sa manje sumnje u sopstvenu neutralnost i 

objektivnost po takvoj tuţbi mogao da postupa. Ne ulazeći u to da li je presuda u bilo kojoj od 

ove dve stvari ispravna ili ne, sama ĉinjenica da je stranka u sporu kolega koji godinama radi 

u istom sudu sa sudijom koji u predmetu postupa, objektivno dovodi u pitanje i 

nepristrasnost suda, i legitimitet presude, te bi je bilo više nego korisno menjati. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je kroz odeljak o slobodi 

izraţavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. „Deo Zakona o radiodifuziji koji predviĊa naplatu pretplate za prijemnike u motornim 

vozilima je loš i njegova primena bi predstavljala dodatno opterećenje za graĊane“, istakao je 

u izjavi za „Danas“, Slobodan Homen, koordinator za medije Vlade Srbije. Prema njegovim 



 10 

reĉima, Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva trebalo bi da sagleda 

mogućnosti da izmeni zakon u tom delu. „Ukoliko bi se taj deo zakona primenjivao u praksi, 

postojala bi mogućnost da vlasnici vozila iz revolta izvade radio prijemnike iz automobila 

prilikom registracije. Na taj naĉin, takva odredba bi bila neodrţiva i neprimenjiva u praksi“, 

objašnjava Homen. Podsetimo, obaveza plaćanja pretplate za prijemnike u motornim 

vozilima, koja je predviĊena Zakonom o radiodifuziji iz 2002, nikada nije poĉela da se 

primenjuje u Srbiji, a procene su da je zbog toga Radio-televizija Srbije (RTS) u gubitku za 

oko pet miliona evra godišnje. Zakonom se predviĊa da se „pretplata za prijemnik u 

motornom vozilu plaća godišnje, posebnom uplatnicom, prilikom registracije motornog 

vozila.“ 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĊeno je da se za finansiranje delatnosti Ustanova javnog 

radiodifuznog servisa koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa, plaća radio-televizijska 

pretplata. Pretplatu vlasnici radio i TV prijemnika plaćaju u istom iznosu na celoj teritoriji 

Republike Srbije. Pretplata za prijemnike koji se koriste u domaćinstvu i za prijemnike koje 

poseduju pravna lica, plaća se meseĉno, pretplata za prijemnik u motornom vozilu plaća se 

godišnje, posebnom uplatnicom, prilikom registracije motornog vozila. Iako je Zakon o 

radiodifuziji usvojen i stupio na snagu još 2002. godine, pretplata za prijemnik u motornom 

vozilu ne plaća se i danas, što u svetlu ĉinjenice da naplata pretplate za prijemnike koji se 

koriste u domaćinstvu i za prijemnike koje poseduju pravna lica pala ispod 50%, dodatno 

opterećuje finansiranje Ustanova javnog radiodifuznog servisa. Izjava Slobodana Homena, 

drţavnog sekretara u ministarstvu pravde i koordinatora za medije Vlade Srbije, oslikava 

naţalost odnos srpskih vlasti prema medijima. Srpske vlasti ne vide nikakav problem u tome 

što se zakon ne primenjuje već punih 9 godina, ne vide nikakav problem u tome što je 

finansiranje Ustanova javnog servisa, pa samim tim i njihova nezavisnost, izmeĊu ostalog i 

na taj naĉin dovedeno u pitanje, a takve stavove pravdaju demagoškim izgovorima da 

primena zakona predstavljala dodatno opterećenje za graĊane. Poraţavajuća je, makar koliko 

i pozivanje visokih vladinih funkcionera na neprimenjivanje vaţećih zakona, i ĉinjenica da je 

vlast široke ruke i zabrinuta da graĊani ne budu dodatno opterećeni upravo kada se radi o 

sredstvima koja, u interesu istih tih graĊana treba da posluţe kako bi se zadovoljila njihova 

potreba za informativnim, kulturnim, umetniĉkim, obrazovnim, verskim, nauĉnim, deĉijim, 

zabavnim, sportskim i drugim sadrţajima, koji će biti zaštićeni od bilo kakvog uticaja vlasti, 

politiĉkih organizacija ili centara ekonomske moći. Istovremeno, autorima ovog izveštaja 

nepoznat je bilo koji drugi sluĉaj u kome su se visoki Vladini funkcioneri na ovakav naĉin i iz 

zabrinutosti da graĊani ne budu suviše opterećeni, pozivali na neprimenjivanje kojeg drugog 

propisa koji se odnosi na javne prihode. 

 

 

 



 11 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

3.1. Dnevnik „Blic“ objavio je 18. aprila kako je na sastanku predstavnika lozniĉkih 

lokalnih medija i predstavnika politiĉkih partija i gradske uprave Loznice, zakazanim kako bi 

se otklonili nesporazumi u vezi sa budućim izveštavanjem novinara dve televizijske kuće o 

radu gradskih odbora stranaka, gradonaĉelnik, Vidoje Petrović, obećao da će u narednih 

mesec dana predloţiti novo rešenje o finansiranju medija u Loznici. Već nakon sedam dana, 

raspisan je vanredni konkurs za dodatnih 2,5 miliona dinara, namenjenih finansiranju 

projekata elektronskih i štampanih medija u ovom gradu. „Mi smo u budţetu za ovu godinu 

planirali pet miliona dinara koje bi trebalo da putem konkursa za konkretne projekte stavimo 

na raspolaganje medijima. Već smo raspisali konkurs i za drugu polovinu sredstava tako da 

će svih pet miliona biti na rasploganju u prvih šest meseci. Na narednoj sednici Skupštine 

Grada donećemo odluku koja će biti okvir za izradu rebalansa budţeta, gde ćemo planirati još 

2,5 miliona dinara do kraja godine. Tako ćemo za oko 50 odsto uvećati masu koja je planirana 

za unapreĊenje rada medija“, izjavio je gradonaĉelnik Vidoje Petrović. Loša finansijska 

situacija medija u Loznici postala je javni problem tek kada su TV Podrinje i TV Lotel 

zatraţile od politiĉkih stranaka da plaćaju izveštavanje sa njihovih konferencija za štampu.  

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi utvrĊena je nadleţnost opština da se staraju o javnom 

informisanju od lokalnog znaĉaja i obezbeĊuju uslove za javno informisanje na srpskom 

jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine. Pitanje obima u kome 

se ova sredstva izdvajaju, ali i kriterijuma po kojima se dele, izuzetno je vaţno, posebno za 

lokalne medije u uslovima ekonomske krize i nerazvijenog trţišta oglašavanja. Medijska i 

novinarska udruţenja (ANEM, NUNS i Local press) već mesecima pokušavaju da kod 

nadleţnih ministarstava za ljudska i manjinska prava, drţavnu upravu i lokalnu samoupravu i 

kulture, informisanja i informacionog društva utiĉu kako bi se ovo zakonom predviĊeno 

staranje i obezbeĊivanje uslova uredilo na jedinstven naĉin u svim opštinama u Srbiji, te kako 

bi se obezbedili mehanizmi i kriterijumi da se ovaj vid drţavne pomoći medijskom sektoru ne 

zloupotrebljava, a posebno ne za favorizovanje javnih medija i medija bliskih lokalnim 

vlastima. O tome da lokalne samouprave raspolaţu i dodatnim sredstvima za podršku 

medijima, a da se za takvu podršku moţe obezbediti i politiĉka volja, pokazuje se i na primeru 

iz Loznice. Lokalna vlast reagovala je na drsku kampanju lokalnih medija, koji su jedinstveno 

najavili da neće izveštavati sa konferencija za štampu politiĉkih stranaka, ako im za to ne 

bude plaćeno. Predstavnici RTV Lotel i RTV Podrinje, ukazujući na finansijske teškoće koje 

prate njihov rad, ukazali su da se stranke stalno ţale da im mediji ne posvećuju dovoljno 

prostora, da ne razumeju da izveštavanje sa konferencija za štampu medijima donosi samo 

troškove, te da oni na takvo izveštavanje, zapravo nisu ni obavezni. Funkcioneri gradske 

uprave Loznice ocenili su da naplaćivanje strankama o izveštavanju o njima nije rešenje za 

probleme u medijskom sektoru, jer narušava nezavisnu ureĊivaĉku politiku, objektivnost i 



 12 

samu suštinu uloge medija, ali su našli naĉin da iz gradskog budţeta izdvoje dodatna sredstva 

za sufinansiranje medijskih projekata. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvajala 

propise od znaĉaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1. Savet RRA saopštio je 18.04.2011. godine da je, u skladu sa Javnim pozivom 

objavljenim 10. februara, tajnim glasanjem izabrao nove ĉlanove Upravnih odbora 

Radiodifuzne ustanove Srbije i Radiodifuzne ustanove Vojvodine. Izabrani ĉlanovi Upravnog 

odbora Radiodifuzne ustanove Srbije su mr ĐorĊe Vozarević, novinar; Milica Kuburović, 

novinar; dr Predrag Marković, istoriĉar; dr Slobodan Marković, profesor Univerziteta; Milan 

Nikolić, sociolog; mr Zoran Popović, profesor Univerziteta; akademik Vojislav Stanovĉić, 

profesor Univerziteta u penziji; Dušan Stokanović, ekonomista i dr Ţarko Trebješanin, 

profesor Univerziteta. Izabrani  ĉlanovi Upravnog odbora Radiodifuzne ustanove Vojvodine 

su:  mr Vanja Barišić, filolog, PR menadţer; Ivan Benašić, novinar; Dimitrije Boarov, novinar,  

pravnik, Dalibor Bubnjević, ekonomista, mr Ljiljana LJ. Bulatović, nastavnik Univerziteta i 

Boris Kovaĉ, kompozitor. 

 

Shodno Zakonu o radiodifuziji, Upravni odbori su organi upravljanja republiĉke i pokrajinske 

radiodifuzne ustanove, ĉije ĉlanove imenuje i razrešava Republiĉka radiodifuzna agencija, iz 

reda novinara i afirmisanih struĉnjaka za medije, menadţment, pravo i finansije, kao i drugih 

uglednih liĉnosti. Mandat ĉlanova Upravnog odbora je pet godina. Nadleţni su da usvajaju 

planove rada i izveštaje o radu i poslovanju Ustanova javnog radiodifuznog servisa, da 

imenuju i razrešavaju generalne direktore, direktore radija i televizije i glavne i odgovorne 

urednike programa, da donose investicione planove, da razmatraju preporuke Programskog 



 13 

odbora itd. Najviše polemike u javnosti, nakon objavljivanja odluke Saveta, izazvao je izbor 

Dalibora Bubnjevića za ĉlana Upravnog odbora Radio-televizije Vojvodine. U medijima se 

moglo proĉitati da je Bubnjević radio marketing knjige „Sluĉaj Nacionalni stroj“ lidera 

Nacionalnog stroja, Gorana Davidovića Firera. Goran Davidović Firer pravnosnaţno je 

osuĊen zbog raspirivanja nacionalne, verske i rasne mrţnje, a Republiĉko javno tuţilaštvo je 

još 2008. godine Ustavnom sudu podnelo zahtev za zabranu Nacionalnog stroja, kao 

neonacistiĉke organizacije. Sam Bubnjević, meĊutim, tvrdi da su optuţbe na njegov raĉun 

neistinite i da je u opštinskom sudu u Zrenjaninu 2009. godine doneta presuda kojom je 

potvrĊeno da on nije vodio marketing sporne knjige. „Nije taĉno da sam promoter knjige 

‘Sluĉaj Nacionalni stroj‘. To je neistina zbog koje sam bio prinuĊen da tuţim izdavaĉa 

navedene knjige jer je neovlašćeno i samoinicijativno koristio moje ime i prezime. Prema 

pravosnaţnoj presudi Opštinskog suda u Zrenjaninu, izdavaĉ knjige je morao javno da objavi 

tu ĉinjenicu i da mi se javno izvini, kao i da plati 501.000 dinara na ime naknade štete za 

pretrpljene duševne bolove zbog povrede ĉasti i ugleda“, navodi se u Bubnjevićevoj izjavi koju 

su preneli mediji.  

 

1.2. Savet RRA je razmatrao i godišnji izveštaj za 2010. godinu o ispunjavanju zakonskih i 

programskih obaveza Radio-televizije Srbije, te zakljuĉio da Radio-televizija Srbije u 

posmatranoj godini nije ispunila zakonom propisanu kvotu programa nezavisnih produkcija. 

TakoĊe, Savet RRA prigovorio je Javnom servisu „ogromnu disproporciju“ izmeĊu male 

zastupljenosti kulturno-umetniĉkih, deĉijih i edukativnih sadrţaja i prevelike zastupljnosti 

informativnih, programa vesti, dokumentarnih i zabavnih sadrţaja. Savet je našao da je 

„ovakva proporcija programa zabrinjavajuća utoliko što ona ne osigurava raznovrsnost i 

izbalansiranost sadrţaja kojima se podrţavaju demokratske vrednosti savremenog društva, a 

naroĉito poštovanje ljudskih prava i kulturnog, nacionalnog, etniĉkog i politiĉkog pluralizma 

ideja i mišljenja“, navodi se u saopštenju objavljenom tom prilikom. Savet je takoĊe skrenuo 

paţnju na veliki procenat repriza i konstatovao u više navrata kršenja Zakona o oglašavanju. 

Savet je izveštaj uputio Upravnom odboru Radio televizije Srbije i pozvao ga da ispuni 

programske obaveze definisane Zakonom o radiodifuziji. 

 

Izveštaj, u maniru na koji nas je RRA već navikla, sadrţi iskljuĉivo kvantitativnu analizu 

programa Radio televizije Srbije, te se uopšte ne osvrće na kvalitet sadrţaja programa u 

posmatranom periodu. MeĊutim, već i iz takvog izveštaja vidi se da je RTS, npr. na svom 

prvom programu, gotovo 40% vremena u 2010. godini, emitovao reprize, dok je na drugom 

programu repriza bilo još više, gotovo 42%. U istom periodu, na prvom programu, ukupan 

udeo reklama, TV prodaje i samopromocije, ĉinio je nešto preko 5%, dok je kulturno-

umetniĉki program bio zastupljen sa 0,20%, nauĉno obrazovni sa 0,41%, verski sa 0,68%, a 

deĉji sa 2,80%. Udeo vesti i informativnih programa iznosio je gotovo 32%. Na drugom 

programu, dominirali su sportski programi, sa oko 22,55% i informativni sa 18,10%, dok je 



 14 

kulturno-umetniĉki program bio zastupljen sa 5,88%, nauĉno obrazovni sa 13,06%, verski sa 

2,29%, a deĉji sa 5,98%. Inaĉe, zakonom propisana kvota programa nezavisnih produkcija 

jeste 10% ukupnog godišnjeg vremena emitovanja programa, obraĉunatog tako da se ne 

raĉunaju reprize, sportski prenosi, igre, reklame i tv-kupovina, kao ni program vesti, osim 

sopstvene produkcije vesti. Po nalazu RRA, ostvaren udeo programa nezavisnih produkcija 

na prvom programu iznosio je 5,99%, na drugom 7,36%, odnosno ukupno 6,65%. 

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

Republiĉka agencija za elektronske komunikacije pokrenula je 20. aprila javne konsultacije o 

nacrtu Odluke o odreĊivanju relevantnih trţišta podloţnih prethodnoj regulaciji, kao i o 

izveštajima o analizi devet trţišta predloţenih za prethodnu regulaciju. Jedno od ovih trţišta 

je i trţište distribucije medijskih sadrţaja. U analizi, Agencija nalazi da ne postoji efikasna 

konkurencija, odnosno da kablovski operator SBB poseduje pojedinaĉnu znaĉajnu trţišnu 

snagu. Iako na trţištu distribucije posluje 81 operator, SBB ima trţišno uĉešće veće od 50%, 

te je po Agenciji u poziciji da ostvari znaĉajnu prednost u odnosu na konkurente. Sa druge 

strane, u analizi se konstatuje da izmeĊu operatora na trţištu distribucije postoji prećutni 

sporazum vezan za njihovo geografsko pozicioniranje, u okviru kog su operatori praktiĉno 

izmeĊu sebe podelili podruĉja pruţanja usluge postavljanjem svojih mreţa za distribuciju 

tako da se ne preklapaju. Ovakvo rasporeĊivanje operatora je izazvalo situaciju u kojoj, i 

pored postojanja više trţišnih uĉesnika, zapravo realne konkurencije meĊu njima nema, a na 

štetu krajnjih korisnika.  

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

Odbor za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije odrţao je dve sednice u 

periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi. Na sednici odrţanoj 5. aprila, Vesna Marjanović 

podnela je ostavku na funkciju predsednika Odbora, zbog odlaska na novu duţnost. Ona je, 

naime, izabrana za novog ĉlana Gradskog veća Beograda, a baviće se pitanjima kulture. Dve 

nedelje kasnije, Vesna Marjanović izabrana je i na funkciju potpredsednice Izvršnog odbora 

Demokratske stranke. Za novog predsednika Odbora izabrana je Jelena Trivan. Na sednici 

Odbora koja je odrţana 21. aprila, razmatran je Izveštaj o sprovoĊenju Zakona o slobodnom 

pristupu informacijama od javnog znaĉaja i Zakona o zaštiti podataka o liĉnosti za 2010. 

godinu. Izveštaj je predstavio Poverenik za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu podataka o 

liĉnosti, Rodoljub Šabić, koji je ocenio da je u oblasti slobode pristupa informacijama od 



 15 

javnog znaĉaja ostvaren napredak, ali i da postoje oblasti u kojima treba poboljšati stanje, a 

to je, pre svega,  nedosledna primena zakona. Šabić je ukazao i na potrebu da organi vlasti 

slobodu pristupa informacijama ne doţivljavaju samo kao pravo javnosti da zna, već i 

sopstvenu obavezu da preuzmu inicijativu, te da i bez zahteva objavljuju informacije od 

javnog znaĉaja, osim kada je to zakonom drugaĉije ureĊeno. Na istoj sednici, Odbor je 

razmatrao i listu  kandidata koje sam predlaţe za izbor tri ĉlana Saveta Republiĉke 

radiodifuzne agencije, te predloţio Narodnoj skupštini da se lista  razmatra  po hitnom 

postupku. Za ĉlanstvo u Savetu Republiĉke radiodifuzne agencije predloţeni su Miloš 

Rajković, Slobodan Veljković, Boţidar Nikolić, Tamara Skrozza, Bajram Haliti i Ivan Pajdić. 

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

4.1. Vlada Republike Srbije imenovala je 05.04.2011. godine Draganu Milićević 

Milutinović za drţavnu sekretarku zaduţenu za oblast informisanja i medija u Ministarstvu 

kulture, informisanja i informacionog društva. Dragana Milićević Milutinović roĊena je 1965. 

godine u Beogradu, gde je završila srednju školu i kriviĉno-sudski smer na Pravnom 

fakultetu. Od 1991. do 1997. godine bila je novinarka, urednica redakcije i urednica programa 

na „Studiju B“, a potom do 2002. urednica u nezavisnoj produkcijskoj grupi „Mreţa“. 

Milićević Milutinović je od 2002. do 2007. godine bila na poziciji glavne i odgovorne 

urednice i generalne direktorke „Studija B“. Na poziciji generalne direktorke „Jugodrvo 

holdinga“ bila je od 2007. do 2011. godine. 

 

4.2. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva i šest medijskih udruţenja 

(NUNS, ANEM, UNS, NDNV, Lokal pres i Asocijacija medija) zakljuĉili su 18.04.2011. godine 

Protokol o saradnji kojim su precizirani koraci za izradu Nacrta strategije razvoja sistema 

javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine. Protokol su potpisali ministar 

Predrag Marković i predstavnici medijskih udruţenja: Vukašin Obradović, Saša Mirković, 

Ljiljana Smajlović, Nedim Sejdinović, Dejan Miladinović i Veselin Simonović. Protokolom je 

predviĊeno da Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva formira struĉnu 

radnu grupu koja će izraditi i do 1. juna 2011. godine predloţiti Nacrt strategije, sa akcionim 

planom za njeno sprovoĊenje. Radnu grupu ĉiniće sedam ĉlanova, od kojih će pet biti 

izabrano na predlog medijskih udruţenja i asocijacija, a dva na predlog Ministarstva. U radu 

radne grupe će, u svojstvu konsultanta, uĉestvovovati i ekspert Evropske komisije. 

Sastancima radne grupe u svojstvu posmatraĉa mogu prisustvovati i po jedan predstavnik 

Ministarstva, civilnog društva, Saveta Evrope i OEBS. Nacrt strategije koji radna grupa uputi 

Ministarstvu moţe, po nekim pitanjima, da sadrţi i alternativna rešenja sa detaljnim 

obrazloţenjem. Konaĉan tekst Nacrta strategije utvrĊuje Ministarstvo, i taj tekst se upućuje 



 16 

na javnu raspravu. Tekst koji je predloţila radna grupa i konaĉan tekst Nacrta strategije će, 

dok traje javna rasprava, biti objavljeni na sajtu Ministarstva, koje je duţno da tokom javne 

rasprave upozna javnost sa postojanjem alternativnih rešenja. 

 

Podsetimo, izrada Medijske strategije predstavlja zahtev medijskih i novinarskih udruţenja, 

koji je posebno glasno istican nakon usvajanja Zakona o izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju leta 2009. godine. Kao osnov za Strategiju trebalo je da posluţi 

Medijska studija, na ĉijoj su izradi radili eksperti koje je angaţovala Evropska komisija. 

Inicijalno, tadašnje Ministarstvo kulture, najavilo je da će se na Nacrtu strategije raditi 

simultano sa serijom okruglih stolova na kojima se o Medijskoj studiji raspravljalo, a koji su 

odrţani tokom septembra 2010. godine, i da će Nacrt biti objavljen već krajem septembra, 

odnosno poĉetkom oktobra. U oktobru, tadašnji ministar kulture, Nebojša Bradić, najavljivao 

je Nacrt medijske strategije za poĉetak novembra. Kada se ni ovo nije dogodilo, medijskim i 

novinarskim udruţenjima iz Ministarstva najavljivano je da će Nacrt medijske strategije 

svetlost dana ugledati prvo 16-tog, a zatim 22. novembra. Predstavljanje Nacrta je, meĊutim, 

ponovo odloţeno, da bi tadašnji ministar kulture, Nebojša Bradić, na sastanku sa 

predsednicima novinarskih udruţenja i asocijacija medija, predstavnicima Kancelarije Saveta 

Evrope, Delegacije EU i Misije OEBS u Republici Srbiji, odrţanom 29.12.2010. godine, 

objavio 20.02.2011. kao novi datum objavljivanja Nacrta i poĉetka široke javne rasprave o 

istom. Bradić je tom prilikom najavio punu spremnost Ministarstva za saradnju sa svim 

zainteresovanim partnerima, a naroĉito sa medijskim udruţenjima i medijskom industrijom. 

U februaru, nakon što se ispostavilo da Ministarstvo i dalje nema tekst sa kojim bi se pošlo u 

javnu raspravu, došlo je i do prve ponude predstavnicima novinarskih i medijskih udruţenja 

da se ukljuĉe u rad i pomognu u njegovoj izradi. Razgovori o modalitetima njihovog 

ukljuĉivanja, nastavljeni su i nakon rekonstrukcije Kabineta premijera Cvetkovića, da bi 

rezultirali dogovorom šest novinarskih i medijskih udruţenja i Ministarstva kulture, 

informisanja i informacionog društva, pretoĉenim u Protokol koji je potpisan 18.04.2011. 

godine. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

5. ORGANIZACIJA PROIZVOĐAČA FONOGRAMA SRBIJE (OFPS) 

 

Podsećamo, Asocijacija nezavisnih elektronskih medija prigovorila je u februaru Zavodu za 

intelektualnu svojinu da su akti Organizacije proizvoĊaĉa fonograma Srbije neusaglašeni sa 

relevantnim odredbama Zakona o autorskom i srodnim pravima, i meĊusobno 

kontradiktorni, što medijske kuće dovodi u objektivnu nemogućnost da po njima postupaju. 

Zavod za intelektualnu svojinu kao nadleţan organ nadzora, postupajući po ovom prigovoru, 



 17 

utvrdio je krajem marta da više ĉlanova Pravilnika o prijavi emitovanih fonograma od strane 

emitera nije usaglašeno sa Tarifom naknada OFPS-a, da naĉin upisivanja podataka o 

emitovanim fonogramima predviĊen shodno odredbama Pravilnika nije utvrĊen na naĉin 

propisan Zakonom o autorskom i srodnim pravima, kao i da poslovanje OFPS-a nije 

usklaĊeno sa onim što je aktima samog OFPS-a predviĊeno. Zavod je u daljem postupku 

izdao ĉitav niz naloga OFPS-u, kojima se insisitira na usklaĊivanju relevantnih odredbi 

Pravilnika o prijavi emitovanih fonograma od strane emitera sa Zakonom. Po dobijanju 

izveštaja od Zavoda o utvrĊenim nepravilnostima i izdatim nalozima, Asocijacija nezavisnih 

elektronskih medija je ovaj izveštaj dostavila stanicama protiv kojih se vode postupci za 

privredne prestupe po Zakonu o autorskom i srodnim pravima radi korišćenja u tim 

postupcima. Podsećamo, OFPS je inicirao gotovo dve stotine postupaka protiv stanica širom 

Srbije i njihovih direktora, slanjem predstavki Republiĉkoj radiodifuznoj agenciji u kojima se 

prigovara na nedostavljanje spiskova emitovanih fonograma, odnosno njihovo nedostavljanje 

u formi na kojoj OFPS insistira. Republiĉka radiodifuzna agencija oglasila se nenadleţnom da 

po takvim predstavkama postupa, te je iste prosledila javnim tuţilaštvima. Javna tuţilaštva 

po njima su pokrenula postupke za privredne prestupe, a u pojedinim sluĉajevima Privredni 

sudovi već su izrekli kazne, koje su zakonom propisane u rasponu od 100.000 do 3.000.000 

dinara. Za oĉekivati je da će nadleţna tuţilaštva, po dobijanju izveštaja Zavoda za 

intelektualnu svojinu, odustati od gonjenja, polazeći od ĉinjenice da izveštaj potvrĊuje da je 

postoji objektivna nemogućnost stanica da postupaju po odredbama OFPS-ovog Pravilnika o 

prijavi emitovanih fonograma. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija je izveštaj Zavoda o 

utvrĊenim nepravilnostima i izdatim nalozima dostavila i Republiĉkom javnom tuţilaštvu, 

kako bi ono u navedenom smislu izdalo i odgovarajuće uputstvo o postupanju podruĉnih 

tuţilaštava. 

 

Dana 20.04.2011. godine, Upravni odbor OFPS-a je, postupajući po nalozima Zavoda za 

intelektualnu svojinu, izmenio i dopunio Pravilnik o prijavi emitovanih fonograma od strane 

emitera. OFPS u saopštenju objavljenom tom prilikom tvrdi da je Pravilnik izmenjen i 

dopunjen u cilju ostvarivanja bolje i uspešnije saradnje izmeĊu Organizacije i emitera, a radi 

jednostavnijeg i efikasnijeg regulisanja naĉina i uslova pod kojima su emiteri obavezni da 

prijavljuju emitovane fonograme Organizaciji proizvoĊaĉa fonograma Srbije. Izmene i 

dopune Pravilnika predviĊaju dostavu spiskova emitovanih fonograma (košuljica) putem 

pošte u excel tabeli snimljenoj na CD, propisuju koje elemente košuljica treba da sadrţi kako 

bi bila ispravna i u kom roku mora biti dostavljena, ko i kako utvrĊuje ispravnost i potpunost 

košuljica, kako se postupa sa neispravnim košuljicama i šta je svaki emiter duţan da uz 

košuljicu dostavi. U saopštenju se navodi i da svaki emiter u svakom momentu tokom radnog 

vremena Organizacije moţe od zaposlenih u sluţbi koja vrši obradu košuljica da dobije sva 

potrebna obaveštenja oko naĉina i forme dostavljanja, kao i popunjavanja košuljica, 

telefonom, faksom ili elektronskom poštom. 



 18 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Na Avalskom tornju biće postavljen predajnik eksperimentalne digitalne televizijske mreţe, 

ĉiji će signal moći da primaju svi BeograĊani, a sa radom će poĉeti ove godine, preneli su 

mediji. Za prijem digitalnog programa biće neophodni posebni adapteri ili noviji TV 

prijemnici koji imaju mogućnost prijema DVB-T2/MPEG-4 signala. Istovremeno, „Veĉernje 

novosti“ pišu o troškovima koje će graĊani, koji TV programe primaju iskljuĉivo putem 

zemaljskog prenosa, imati u vezi sa digitalizacijom. List piše da će drţava pripremiti pomoć 

za 300.000 socijalno najugroţenijih porodica, kako bi im omogućili kupovinu dekodera, ali 

dovodi u pitanje cenu dekodera kojom se Vlada rukovodila prilikom kalkulacije troškova 

subvencija. Pozivajući se na anonimne izvore, ovaj list piše da će cena dekodera biti pet puta 

viša od onoga što Vlada najavljuje, kao i da su u prodavnicama tehniĉke robe tek poĉeli da se 

pojavljuju televizori koji podrţavaju DVB-T2 i MPEG-4 standarde i da su meĊu najskupljima 

na trţištu. List prenosi i izjavu Jasne Matić, drţavne sekretarke u Ministarstvu kulture, 

informacija i informacionog društva, da će Srbija ispuniti rokove za digitalizaciju kada i EU i 

zemlje regiona, te da digitalni signali iz okruţenja neće nadjaĉati naše analogne. Jasna Matić 

podseća i da su u Srbiji struĉnjaci iz BBC-a, koji pomaţu srpskim kolegama da se pripreme da 

već na jesen poĉnu sa emitovanjem probnog signala, te da je za digitalizaciju u Srbiji EU 

obezbedila bespovratnu pomoć od 12,5 miliona evra i još deset miliona vrednu opremu. 

Prema reĉima Jasne Matić, ostatak opreme biće kupljen iz kredita za koji će bankarske 

garancije dati Vlada Srbije.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Priĉe o posledicama neuspešnih privatizacija lokalnih i regionalnih medija, ali i o 

problemima još uvek neprivatizovanih medija, nastavile su da pune stranice štampe i u 

periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi. Tako je iz Radio Sombora, poĉetkom aprila najavljeno 

da je u koordinaciji sa pokrajinskim vlastima, te lokalnim administracijama Sombora i 

susednih Apatina, Kule i Odţaka, ali i Javnog servisa Vovodine, pronaĊeno rešenje za spas 

ove stanice, koje podrazumeva novih 7.000.000 dinara budţetskih davanja. Podsetimo, 

Radio Somborom, nakon poništaja privatizacije, drţava preko zastupnika drţavnog kapitala 

koga postavlja Agencija za privatizaciju, upravlja već pune tri godine. Ovo je dovelo do toga 

da su dugovanja gotovo ĉetiri puta veća od imovine, da je redakcija zbog dugova bez telefona i 

Interneta, da zaposleni već godinu dana nisu primili platu, te da je Radio Sombor zbog 

neplaćenih raĉuna već duţe od mesec dana i bez struje, ĉime je emitovanje programa i 

definitivno onemogućeno. Istovremeno, privremena zastupnica kapitala, Anita Beretić, kaţe 

da su se u Radio Somboru, zbog iskustva sa prethodnom privatizacijom, opredelili da sa 



 19 

sadašnjim kapacitetom rade kao mali regionalni javni servis Zapadnobaĉkog okruga. U 

drugom medijskom izveštaju, Agencija za privatizaciju raskinula je ugovor o prodaji TV 

Valjeva zbog nepoštovanja odredbi o redovnoj isplati zarada, njihovoj visini i isplati 

dividendi za period u kome je ova stanica iskazivala dobit. Javno preduzeće TV Valjevo kupio 

je na aukciji, u februaru prošle godine, privrednik Slobodan Pavlović, a zaposleni su 

poništavanje privatizacije traţili već tri meseca kasnije. Sredinom marta televizija tri dana 

nije emitovala program, jer je deo opreme zbog dugova za neisplaćene zarade zaplenio bivši 

novinar, direktor i glavni urednik, Aleksandar Ranković. Prema nezvaniĉnim podacima, 

Ranković ĉeka izvršenje po još dve presude protiv TV Valjeva. Sudskim putem zarade će 

pokušati da naplati većina zaposlenih. U trećoj priĉi, Privredni sud u Leskovcu pokrenuo je 

predsteĉajni postupak nad još jednim privatizovanim medijem, nedeljnikom „Naša reĉ“, koji 

postoji 67 godina. Leskovaĉku „Našu reĉ“ kupio je sin dugogodišnjeg novinara tog lista, ali 

privatizacija nije uspela, pa je bez posla ostalo 27 zaposlenih. U ĉetvrtoj priĉi, u Smederevu, 

zaposleni u Radio-televiziji Smederevo stupili su u štrajk, kojim traţe isplatu zarada od 

poĉetka godine, saopšteno je juĉe u prvoj informativnoj emisiji te medijske kuće. Program 

RTV Smederevo juĉe ujutro poĉeo je vešću o štrajku, a voditelj je naglasio da će informativni 

program imati samo tu vest, prenosi „Danas“. „Zaposleni u TV Smederevu primorani su da 

štrajkom štite svoja prava“, proĉitao je spiker navodeći da zaposleni traţe isplatu zarada od 

poĉetka godine, topli obrok od juna prošle godine, regres za 2010. i isplatu putnih troškova. 

RTV Smederevo na aukciji u decembru 2009. kupio je Marko Lukić, sin lokalnog politiĉara i 

lidera koalicije Za bolje Smederevo, Milana Lukića. Lukići su kasnije kupili i nedeljnik „Naš 

glas“, a u martu ove godine poĉeli i sa emitovanjem televizijskog programa. Istovremeno, 

Agencija za privatizaciju je za 20. jun najavila da će se na aukciji za privatizaciju po ĉetvrti 

put pojaviti Radio Pirot. U prethodna tri navrata zainteresovanih za kupovinu radija koji je 

još na opštinskom budţetu nije bilo.  

 

Agonija ĉitavog niza medija potvrĊuje odsustvo bilo kakvog koncepta i odgovorne javne 

politike u medijskom sektoru. Nastavak upliva drţave i njene kontrole kroz vlasništvo u 

medijima, predstavlja se kao jedini odrţiv model opstanka posebno za lokalne i regionalne 

radio i TV stanice, ali sve ĉešće i za štampu. Sa druge strane, niko ne predloţe odrţive modele 

povlaĉenja drţave iz medijskog vlasništva, niti ukazuje na ĉinjenicu da u uslovima 

nerazvijenog trţišta oglašavanja, upravo netransparentna budţetska davanja, po pravilu 

vlastima bliskim medijima, dodatno narušavaju konkurenciju i guraju u propast i zdrav deo 

medijske scene. 

 

 

 

 



 20 

VII ZAKLJUČAK 

 

Potpisivanje Protokola kojim se ureĊuje saradnja Ministarstva kulture, informisanja i 

informacionog društva i najvaţnijih medijskih udruţenja na izradi Nacrta medijske strategije, 

kao i izbor drţavne sekretarke zaduţene za oblast informisanja i medija u Ministarstvu, 

mogla bi da predstavlja najavu drugaĉijeg odnosa Vlade prema medijima i medijskim 

udruţenjima u budućnosti. Protokolom su, s jedne strane, precizirani koraci za izradu Nacrta 

strategije, a Ministarstvo je prihvatilo da eksperti koje udruţenja imenuju, predstavljaju 

apsolutnu većinu u radnoj grupi. Konaĉan tekst Nacrta strategije koji se upućuje na javnu 

raspravu će svakako utvrditi Ministarstvo, ali bi ono moglo imati problem da u javnoj 

raspravi uspešno obrazloţi eventualna bitnija odstupanja od onoga što je većinski deo radne 

grupe predloţio. Sa druge strane, izbor drţavne sekretarke koja će u Ministarstvu neposredno 

biti zaduţena za oblast informisanja i medija, ukazuje i da Ministarstvo uvaţava znaĉaj onog 

dela svojih nadleţnosti koje se tiĉu medijskog sektora. Naime, do sada su se medijima u Vladi 

po pravilu bacili funkcioneri niţeg ranga od drţavnih sekretara – pomoćnici ministara. Po 

prvi put, izgleda da je već dvogogodišnji napor koji su medijska udruţenja uloţila u svoje 

zalaganje za usvajanje Medijske strategije, kao mehanizma kojim bi vlast obavezali na 

konzistentniju i odgovorniju politiku u medijima, na najboljem putu da dovede do rezultata. 

Udruţenja i medijski profesionalci uopšte, bi već sada morali da se spreme za nove napore 

koji će svakako biti neophodni da zahtevi za korenitim reformama medijskog sektora u 

konaĉnom tekstu Medijske strategije ne budu relativizovani, kao i da se jednom usvojena 

Medijska strategija dosledno implementira. 

 

 


